ხელოვნება

 

საგანი: სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება

თემა: ხელნაკეთი წიგნები

კლასი:მე-3ზ

საათების სავარაუდო რაოდენობა:

სკოლა: მე-11

პედაგოგი: მ.მინდიაშვილი

 

ხელოვნება / ხელოვნების ნიმუში

·   ხელოვნების ნიმუშები სხვადასხვა მიზეზით იქმნება;

·   ხელოვნება გარემოში ბევრგან შეიძლება აღმოვაჩინოთ.

 

 

 

ხელოვნების ენა  (სახვითი ხელოვნების ელემენტები და პრინციპები)

·   სათქმელის (ამბის, გრძნობის, აზრის, შთაბეჭდილების, განწყობილების, ემოციების, დამოკიდებულებების, დაკვირვების შედეგების), მხატვრული ჩანაფიქრის გადმოსაცემად ადამიანი იყენებს ხელოვნების ენას, ანუ სახვითი ხელოვნების ელემენტებს (ფერი, ხაზი, ფორმა) და პრინციპებს (მაგ., რიტმი, ძირითადის გამოყოფა, კონტრასტი და სხვ.)

 

 

 

 

მასალა და ტექნიკა

·   ადამიანი ხელოვნების ნიმუშის  შესაქმნელად იყენებს სხვადასხვა მასალასა (საღებავი, ფანქარი, პასტელი, ცარცი, პლასტილინი, თიხა, ქაღალდი და სხვ.) და ტექნიკას (ხატვა (ფერწერა, გრაფიკა), ძერწვა, კოლაჟი,  მოზაიკა, აპლიკაცია, კომპიუტერული გრაფიკა).

 

საკითხი / საკითხები

საკვანძო შეკითხვა / საკვანძო შეკითხვები

კომპლექსური დავალება / დავალებები

ხაზი: სწორი, ტალღოვანი, ტეხილი, წყვეტილი, ზიგზაგი, მრუდი, ჰორიზონტალური, ვერტიკალური, დიაგონალური (I-IV კლ), სქელი, წვრილი, განსხვავებული სისქის კონტური  (II -IV კლ), სხვადასხვა ტიპის შტრიხი (III -IV კლ).

ფერი: სხვადასხვა ფერი (I- IV კლ), ძირითადი და შედგენილი, ცისარტყელას ფერები (II -IV კლ), ცივი და თბილი ფერები (III -IV კლ), კონტრასტული ფერები, ტონალობა - თეთრის ან შავი ფერის დამატებით მიღებული ტონი (IV კლ).

ფორმა: მარტივი

გეომეტრიული და ბუნებაში არსებული (I-IV კლ), ბრტყელი და მოცულობითი - 2D და 3D (II -IV კლ), სიმეტრიული და ასიმეტრიული (III -IV კლ).

ტექნიკა და პროცედურა: ფერწერა, გრაფიკა, ძერწვა, აპლიკაცია, კოლაჟი, მოზაიკა, ანაბეჭდი, მონოტიპია და სხვა (I -IV კლ).

·         როგორ შეიძლება გამოვიყენოთ სხვადასხვა ფორმა ნამუშევარში ჩანაფიქრის გადმოსაცემად?

·         როგორ შეიძლება გადმოვცეთ ნამუშევარში ხაზებით, ფერებით, ფორმებით განწყობილება, ემოციები, ეფექტები, დაკვირვების შედეგები და სხვ?

 

დარგები

·  ხელოვნების სხვადასხვა დარგებად დაყოფას განაპირობებს გამოყენებული მასალა, ტექნიკა, დანიშნულება:

·   სახვითი ხელოვნების დარგების ნამუშევრები იქმნება სახვითი ხელოვნების ელემენტებისა და პრინციპების გამოყენებით, თუმცა თითოეული დარგისთვის რომელიმე ელემენტია მეტად დამახასიათებელი. მაგალითად:

ü ფერწერაში  ნამუშევარი, გამოსახულება საღებავების მეშვეობით იქმნება;

ü გრაფიკაში ნამუშევარი, გამოსახულება ფანქრით, ტუშით, ნახშირით და სხვა მასალით იქმნება. გრაფიკა შეიძლება ფერადიც იყოს;

ü ქანდაკება  სხვადასხვა მასალისგან გამოსახულების ძერწვისა და კვეთის ხელოვნებაა. ქანდაკება შეიძლება გამოიძერწოს თიხისგან ან პლასტილინისგან, გამოიკვეთოს ხისგან ან ქვისგან, ჩამოისხას ლითონისგან და სხვ.;

ü არქიტექტურა შენობების, ნაგებობების დაპროექტების და მშენებლობის ხელოვნებაა. შენობები, ნაგებობები შეიძლება აიგოს ქვისგან, აგურისგან, ხისგან, გამოიკვეთოს კლდეში და სხვ.;

ü დეკორატიულ-გამოყენებითი ხელოვნება არის დარგი, რომელშიც იქმნება საყოფაცხოვრებო დანიშნულების ნაკეთობები - ავეჯი, ქსოვილები, ჭურჭელი, შრომის იარაღები ტანსაცმელი, სხვადასხვა სახის მოსართავები და სხვ.

 

·   სახვითი ხელოვნების დარგების ნამუშევრები იქმნება სახვითი ხელოვნების ელემენტებისა და პრინციპების გამოყენებით, თუმცა თითოეული დარგისთვის რომელიმე ელემენტია მეტად დამახასიათებელი:

ü ფერწერაში  მთავარი ადგილი ფერს ეთმობა;

ü გრაფიკაში  მთავარია ხაზი, ნახატი;

ü ქანდაკება  და არქიტექტურა სამგანზომილებიანია. მათში მთავარია ფორმა.

აქტივობა / აქტივობები:

 

გონებრივი იერიში:

მოსწავლეებს ვთხოვთ აიღონ ხელოვნების წიგნი და დაასახელონ რა ნაწილებისგან შედგენა იგი და რა მნიშბვნელობა აქვს თითოეულ ნაწილს?

მსჯელობა თემის ირგვლივ.

აქტივობა N2

რა მასალა დაგვჭირდება წიგნის შესაქმნელად და ილუსტრაციისთვის?

აქტივობა N3.

მოსწავლეებს ვაჩვენებთ ხელნაკეთი ნივთების ნაირსახეობებს.

https://www.pinterest.com/pin/726416614870370544/

http://www.craftsforkids.com/projects/vellum_journal.htm

https://www.pinterest.com/pin/539939442797779898/

https://www.pinterest.com/pin/107875353544797525/

http://geomanuscript.ge/Kartuli_Khelnaweri_Albomi.pdf

 

აქტივობა N4.

მოსწავლეები ნასწავლი ელემენტებისა და პრინციპების გამოყენებით შექმნიან ხელნაკეთ წიგნებს.შესაძლოა ნაწარმოებები შეარჩიონ მათი სურვილების მიხედვით.გააფორმონ ილუსტრაციებით,მიუთითონ ჟანრი(ზღაპრები,იგავ-არაკები,ლექსები და ა.შ),გააკეთებენ სარჩევს დანომრილი გვერდების მიხედვით.წარადგენენ კლასის წინაშე და წაუკითხავენ თანაკლასელებს. მათი ნამუშევრები შეიძლება გადასცენ საჩუქრად უმცროსკლასელებს, ან მეგობარს.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.მოსწავლეები ნასწავლი ელემენტებისა და პრინციპების გამოყენებით შექმნიან ხელნაკეთ წიგნებს.შესაძლოა ნაწარმოებები შეარჩიონ მათი სურვილების მიხედვით.გააფორმონ ილუსტრაციებით,მიუთითონ ჟანრი(ზღაპრები,იგავ-არაკები,ლექსები და ა.შ),გააკეთებენ სარჩევს დანომრილი გვერდების მიხედვით.წარადგენენ კლასის წინაშე და წაუკითხავენ თანაკლასელებს. მათი ნამუშევრები შეიძლება გადასცენ საჩუქრად უმცროსკლასელებს.

 

2.მოსწავლეები ქმნიან წიგნების დეკორატიულ მაკეტებს და აფორმებენ მათი გემოვნებით სხვადასხვა ფერებით,ხაზებითა და მასალებით.თავიანთი ნამუშევრების მორთავენ საკლასო ოთახს.

 

3. მოსწავლეები ქმნიან კლასისთვის „დიდ წიგნს“.დიდი ზომის ფურცლებს აფორმებენ ილუსტრაციებითა და ჩანაწერებით(მოთხრობები,ზღაპრები,ლექსები).ეს  წიგნი გამოიყენება უმცროს კლასელებში კითხვის დონის გასაუმჯესებლად,რადგან ასოები მსხვილი შრიფტით არის შესრულებული.

 

4.მოსწავლეები გააკეთებენ პლასტელინით წიგნების თაროს მასზე განათავსებენ პლასტელინის წიგნებს და გააკეთებენ პრეზენტაციებს.

რესურსები:ფერადი ფურცლები,ფანქრერბი,საღებავები,ბუნებრივი მასალები,პლასტელინი.

https://www.pinterest.com/pin/726416614870370544/

http://www.craftsforkids.com/projects/vellum_journal.htm

https://www.pinterest.com/pin/539939442797779898/

https://www.pinterest.com/pin/107875353544797525/

http://geomanuscript.ge/Kartuli_Khelnaweri_Albomi.pdf

 

შეფასების კრიტერიუმები

 

 

 

·         სიმეტრიულ და  ასიმეტრიული გამოსახულებების,  ფორმების შექმნა (III -IV

 

·         მხატვრული ხერხების (ელემენტები და პრინციპები), მასალისა და ტექნიკის შერჩევა და გამოყენება საკუთარი ჩანაფიქრის, შთაბეჭდილების და ემოციის გადმოსაცემად;

 

·   ხაზების, ფერების, ფორმების გამოყენება ნამუშევარში ჩანაფიქრის, შთაბეჭდილებების, დაკვირვების შედეგების, განწყობილების გადმოსაცემად; (I-IV კლ)

 

 

სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება

დაწყებითი საფეხური-(IVკლასი)

თემა-პეპელა

 

სამიზნე ცნებები-სახვითი ხელოვნების მხატვრულ-გამომსახველობითი საშუალებები (ელემენტები) და ხერხები (პრინციპები)

სახვითი ხელოვნების ტექნიკა-ანაბეჭდი, ფერწერა.

სახვითი ხელოვნების დარგები და ჟანრები-ფერწერა.

 

შედეგები  - 1,2,4.

საკითხები / ქვეცნებები

(1)ფორმა - სიმეტრიული და ასიმეტრიული.

(2)ტექნიკა - ანაბეჭდი, ფერწერა.

(3)დარგი-ფერწერა.

 

კომპლექსური დავალების პირობა (ჰიპერლინკებით):

ამისათვის, დახატე პეპელას გამოსახულება.

·         სურვილისამებრ, გააკეთე სიმეტრიული ან ასიმეტრიული პეპელა.

·         ნამუშევრის შესაქმნელად გამოიყენე ფერწერის დარგი (გუაშის საღებავები).

·         გამოიყენე ანაბეჭის ტექნიკა.

·         ისაუბრე, რისი გადმოცემა გსურდა ნამუშევარში?

·         შეეცადე გამოიყენო შესაბამისი ტერმინოლოგია.

·         ჩანაფიქრის გადმოსაცემად რომელი მხატვრულ-გამომსახველობითი საშუალებები (ელემენტები) და ხერხები (პრინციპები) გამოიყენე.

·         რა მასალა და ტექნიკა შეარჩიე.

·         ისაუბრე, ნამუშევარში რისი გადმოცემა შეძელი და რა გაგიჭირდა.

 

 

 

 

 

 

პრაქტიკული რჩევები კომპლექსურ დავალებაზე მუშაობისთვის:

·         მონოტიპიის გასაკეთებლად: სახატავ ფურცელს ცალ მხარეს დააწვეთე  საღებავის წვეთები,შემდეგ სახატავი ფურცელი გადაკეცე შუაში, გადაუსვი გაშლილი ხელისგული და გახსენი. დააკვირდი მიღებულ გამოსახულებას და გადააკეთე  პეპლა - მიუხატეთ დეტალები, დაამატეთ ფერები.

·         ინტეგრირება მათემატიკასთან.

 

 

 

 

 

 

 

                                                   სიმეტრია

 

https://www.youtube.com/watch?v=KoRw1zRTxVg

http://astockinvestor.blogspot.com/2013/01/lonely-tree-photography-wallpapers.html

http://www.wallpapers13.com/serengeti-park-tanzania-savannah-two-lonely-trees-dry-grass-desktop-wallpaper-hd/

 


 

https://en.wikipedia.org/wiki/Notre-Dame_de_Paris#/media/File:Notre_Dame_de_Paris_DSC_0846w.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Chartres_Cathedral#/media/File:Chartres_Cathedral.jpg


                                                       პეპლები

https://www.1stdibs.com/furniture/wall-decorations/paintings/large-scale-photorealistic-butterfly-painting/id-f_1254958/

https://www.123rf.com/photo_34064409_giant-butterfly-in-the-garden-in-north-of-thailand.html

 

 

                           ანაბეჭდის გაკეთება, მონოტიპია

 

http://theendinmind.net/symmetrical-painted-butterfly-craft/

https://www.pinterest.com/pin/104216178856139291/

https://www.pinterest.com/pin/386183736794134128/


No comments:

Post a Comment